KÖP- OCH LEVERANSVILLKOR


TILLÄMPNING OCH KONSUMENTSKYDD

Dessa Allmänna villkor (”Villkoren”) reglerar det köpeavtal som du som konsument ingår med Foxlie AB (hedanefter kallad ”Candlelite”, Högalundsvägen 69, 56163 Tenhult. Organisationsnummer (VAT id) SE-559108-1525-01. För att skydda dina intressen som kund tillämpas bestämmelserna i Konsumentköplagen (SFS 1990:932), Distans- och hemförsäljningslagen (SFS 2005:59) samt Dataskyddsförordningen (GDPR) på alla köp via denna webbshop.

UPRÄTTANDE AV AVTAL OM KÖP

Ett avtal om köp träder i kraft när din beställning har bekräftats av oss genom e-post till den angivna e-postadressen. Genom att genomföra beställningen godkänner du dessa Villkor. Vi ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan godkännande från målsman.

Vi förbehåller oss rätten att korrigera eventuella fel i lagernivåer. Om varan inte finns i lager är vi inte längre bundna av avtalet.

ORDERBEKRÄFTELSE

En orderbekräftelse skickas omedelbart efter avslutat köp till den angivna e-postadressen. Vänligen se till att du uppger en korrekt e-postadress för att ta emot information om eventuella delleveranser, förseningar med mera.

PRISER OCH BETALNING

PRIS

Det totala slutpriset inkluderar moms och frakt till ombud eller adress vid val av frakt alternativ. Efter bekräftad beställning kan priserna endast ändras vid omständigheter som klassificeras som force majeure, exempelvis krig, strejk eller naturkatastrofer. Vid leverans utanför Sverige, vänligen kontakta oss för prisinformation.

NETS EASY Payments

För att kunna erbjuda dig Nets betalningsmetoder behöver vi dela viss information om dig med Nets. Nets använder informationen för att kunna bedöma om du uppfyller kraven för att kunna använda deras betalningsmetoder. Informationen som används är namn, adress, e-post, telefonnummer, betalningshistorik samt beställningsinformation så som betalningsmetod, frakttyp, beställningsdetaljer och liknande. Användningen av denna information överensstämmer med gällande sekretesslagstiftning och Nets sekretesspolicy.

Betalalternativ

Du kan välja mellan följande betalsätt:
Nets Easy: 
Betalkort
Kontokort
Swish
Fakturabetalning 14 dagar
Delbetalning (Se Nets /  villkor)

Fakturabetalning via Nets Easy checkout

När du betalar via Nets / Riverty faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor. 

-Få alltid hem varan innan du betalar 
-Ingen fakturaavgift
-Betalningstid 14 dagar 
-Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter 
-Fakturan mailas till er uppgivna mailadress eller möjlighet att ladda ner dina fakturor från Nets
-Möjlighet till delbetalning 

Ingen fakturaavgift tillkommer vi betalning med Riverty / Nets faktura. Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift samt dröjsmålsränta plus gällande referensränta efter Nets villkor. Sker ingen betalning därefter kan fordran därefter komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma. Vid köptillfället  görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte.
För mer ingående information kring Nets villkor kontakta dem på Kundservicetel: 08-6099200

Kortbetalning

Vi erbjuder kortbetalning med Visa, Mastercard och Maestro. Ingen avgift tillkommer för betalning med kort. Kortuppgifterna är krypterade med SSL och hanteras av vår samarbetspartner Ecster som är certifierade enligt PCI-DSS.

Vi använder oss av 3D-secure (Verified by Visa/MasterCard SecureCode) som är ett autentiseringssystem för säkra kortbetalningar från Visa och Mastercard. Om du väljer att identifiera dig med BankID/Mobilt BankID kan du välja att spara ditt kort i Nets Pay för att underlätta vid framtida köp.

Kontovillkor Delbetalning

Nets erbjuder privatpersoner att teckna ett kontokreditavtal och delbetalning av köp. I kassan väljer du delbetalning och hur många månader du vill dela upp betalningen på. Du kan när som helst välja att betala köpet i sin helhet.

Vid köptillfället görs en kreditprövning som kan innebära att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen skickas hem till dig. Kreditgivare är Nets. Nets är ett registrerat kreditmarknadsbolag som har tillstånd att bedriva verksamheten enligt lagen (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse. Nets står under Finansinspektionens tillsyn och är registrerat i Bolagsverkets bolagsregister.

Förutsättning för att ansöka om att delbetala är att du är över 18 år och inte har några betalningsanmärkningar.

Om du tidigare delbetalat en vara genom Nets kan du använda dig av samma konto och behöver inte genomgå en ny kreditupplysning. Om kreditgränsen på kontot är för låg för ditt köp ansöker du enkelt om en höjning.

LEVERANSVILLKOR

Vid köp hos oss är frakten kostnadsfri, men för de som önskar snabbare leverans finns alternativ till en extra kostnad som tydligt framgår i kassan.

Vi använder Postnord Varubrev för att skicka våra beställningar. Din order levereras antingen direkt i din brevlåda eller till ditt närmaste ombud om den inte ryms i brevlådan.

Under perioder med hög efterfrågan, som vid större kampanjer, kan vi inte alltid garantera att din beställning skickas samma dag. Vi prioriterar dock alltid packning och leverans i turordning.

För beställningar till en c/o-adress kan endast adressaten eller en budförare med bådas legitimation hämta ut paketet.

Det kan förekomma att försändelser levereras till ett annat ombud än det du valt om det valda ombudet är fullbelagt.

Observera att vi inte kan leverera till en boxadress om inget ombud har valts i kassan.

Om du upptäcker skador på paketet bör du omedelbart anmäla detta till postkontoret eller transportören och göra en skadeanmälan. Vi rekommenderar att du inte hämtar ut ett skadat paket. Om du upptäcker skadan efter att paketet har öppnats och det kan hänföras till transportören, bör du kontakta dem för att göra en skadeanmälan. Vid eventuella tvister med transportören, vänligen kontakta oss.

SKADA VID LEVERANS

Candlelite’s supply chain genomgår noggrann kontroll av varje försändelse innan den skickas till dig. I händelse av att varan skulle vara skadad vid ankomsten, åtar vi oss att åtgärda felet kostnadsfritt, förutsatt att du som mottagare vidtar åtgärder nedan gällande ”vid skada”.

KOMMUNIKATION VID SKADA

Vid skada av paketet skall följande parter informeras:

  • Transportbolaget som utfört leveransen (genom deras kanaler, ex. ombudet)
  • Candlelite’s kundservice, genom kundservice@candlelite.se

TILLVÄGAGÅNGSSÄTT VID SKADA

Om din leverans har skadats under transporten skall du göra en reklamation till transportbolaget (med en beskrivning samt foto) så snart som möjligt och inom skälig tid. Både synliga och dolda skador räknas som skada. Det är viktigt att du tar bort emballerar från produkten och inspekterar produkten noggrant. Kom ihåg att behålla allt emballage för att möjliggöra för transportören att besiktiga både godset och förpackningen.

Notifikationer

Den e-postadress samt mobiltelefonnummer du uppger i kassan kan användas för avisering av leverans eller annan kommunikation relaterad till din order. Dessutom kan du få erbjudanden och information från Candlelite.

RETURRÄTT

Innan du genomför en retur, vänligen kontakta oss på kundservice@candlelite.se, eller via vårt kontakt formulär, för att få detaljerad information om hur och var du ska skicka tillbaka produkten. Vid nyttjande av ångerrätt eller öppet köp står kunden för returfraktkostnaden. Observera att vi inte hanterar byten.

För att ångerrätten ska gälla måste varan returneras i oskadat och fullt säljbart skick, i obruten originalförpackning och med alla märkningar och klisterlappar intakta.

Vänligen notera att returer inte ska skickas som postförskott.

Som privatperson erhåller du enligt lag en ångerrätt inom 14 dagar, läs mer på KOV.

BYTEN

Om du önskar byta en produkt måste du först returnera den ursprungliga produkten och sedan genomföra en ny beställning.

GARANTI OCH REKLAMATION

Vi erbjuder ett års garanti på de produkter du köper genom oss. Vid påvisande av fabrikationsfel får du alltid en ny produkt. Observera att garantin inte täcker skador som uppstått på grund av felaktig användning.

Vid reklamation ber vi dig att kontakta oss innan du skickar tillbaka produkten.

Vid godkänd reklamation står Candlelite för returfraktkostnaden enligt överenskommelse. Vi strävar efter att lösa reklamationer på ett effektivt sätt för att säkerställa din nöjdhet.

365 DAGARS ÅNGERRÄTT!

Vi erbjuder dig som kund möjligheten att utnyttja vår ångerrätt och returnera korrekta leveranser inom 365 dagar från det att du eller ditt bud mottagit varan.

För att kunna utnyttja ångerrätten måste varan returneras i oskadat och fullt säljbart skick, i obruten originalförpackning och med alla märkningar och klisterlappar intakta.

Innan du returnerar varan måste du få bekräftelse från oss att returen är godkänd och att ångerfristen inte har löpt ut. Kunden står för returkostnaden och ansvarar för varan tills den har nått oss. När vi har mottagit och kontrollerat den returnerade varan, återbetalar vi varans pris inom 30 dagar.

Observera att öppet köp och ångerrätt endast gäller för privatpersoner, inte för företag.

EJ UTHÄMTADE PAKET

För ej avhämtade paket förbehåller vi oss rätten att debitera kostnaderna för hantering, inklusive returfrakt och expeditionskostnader. En avgift på 249 kr tas ut om ett paket inte hämtas ut.

Försändelsen ligger tillgänglig hos ombudet i maximalt 14 dagar innan den returneras till oss.

INTEGRITETSPOLICY

Vänligen läs Candlelite integritetspolicy här.

FORCE MAJEURE

Vid omständigheter utanför vår rimliga kontroll, såsom ändrad lagstiftning, myndighetsåtgärder, strejk, blockad, sabotage, krig, terrorism, brand, översvämning, naturkatastrof eller liknande händelser, skjuts vårt åtagande att fullfölja köpeavtalet upp så länge dessa omständigheter råder. Om förseningen varar längre än 3 månader har både du och vi rätt att häva avtalet omedelbart utan skyldighet att betala skadestånd.

ÖVRIGT

Vi följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer och svensk lag vid en eventuell tvist. Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige https://www.arn.se/ eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR) http://ec.europa.eu/odr.